01 March 2009

Dagbok från MLA:s konferens. Onsdag


Traditionsenligt börjar MLA:s konferenser med en utflykt onsdag eftermiddag. Jag hade antecknat mig för "Chicago Architecture Foundation Bus Tour" eftersom jag lärt mig att staden är berömd för sin arkitektur. Som snobbig europé hade jag lite svårt att imponeras av grekiska pelare ("This is the best example of Greek architecture in all America!") och medeltida utsmyckningar, medan 1900-talsarkitekturen var betydligt mer intressant, enligt mitt tycke. Jag såg många fina exempel på Art Deco och turen avslutades vid Frank Lloyd Wrights "Robie House".

Efter utflykten tog "New Members Forum and Buffet" vid. Då även "MLA first-time attendees" (45 stycken detta år) var välkomna dristade jag mig till att närvara. Under middagen presenterade några nyckelpersoner i MLA, bland andra ordföranden Ruthann B. McTyre, föreningens verksamhet. Dessutom uppmanades var och en av nykomlingarna att presentera sig. Vid sådana tillfällen blir ju många svenskar besvärade, men det var påtagligt hur frimodigt alla reste sig upp och berättade vem de var och var de kom ifrån. Nyutexaminerade bibliotekarier tog chansen att avsluta sin presentation med frasen "Looking for a job!". Jag måste nu passa på att berätta att det under konferensen fanns ett "Interview Rom" där anställningsintervjuer tog plats! Hela tillställningen var mycket sympatisk och det rådde en välkomnande atmosfär. En detalj jag tror kunde vara något för IAML att ta efter är att alla personer som deltar i MLA:s konferenser för första gången erbjuds en mentor. Mentorn lotsar sin adept genom dagarna och presenterar honom eller henne för kollegorna.

Efter buffén startade "Opening Session". Vid det laget tyckte jag att jag skakat tillräckligt många händer så jag tog mig friheten att smita iväg till den vackra Lyric Opera of Chicago. Där gavs operorna Cavalleria Rusticana av Mascagni och Pagliacci av Leoncavallo i följd. Tydligen är det vanligt att kombinera dessa bägge korta operor - vi kännare kallar det "Cav-Pag"! Man skall nog inte se italiensk så kallad verism när man har jet lag... Jag tyckte alla på scenen bar sig åt som idioter och valde att åka hem och lägga mig.

No comments:

“Denna webbsida använder Google Analytics, en webbanalystjänst som tillhandahålls av Google, Inc. (”Google”). Google Analytics använder “cookies”, dvs textfiler som placeras i er dator för att kunna analysera hur användare använder webbsidan. Informationen som genereras av sådan cookie genom er användning av webbsidan (inklusive er IP-adress) kommer att vidarebefordras till och lagras av Google på servrar i U.S.A. Google kommer att använda denna information i syfte att utvärdera er användning av webbsidan, sammanställa rapporter av aktiviteter på webbsidan för den som innehar webbsidan och tillhandahålla andra tjänster i samband med aktiviteter på webbsidan och användning av Internet. Google kan också överföra denna information till tredje parter om det krävs enligt lag, eller i de fall en tredje part behandlar informationen för Googles räkning. Google kommer inte att koppla samman er IP-adress med annan data som Google innehar. Ni kan neka användningen av cookies genom att välja vissa inställningar på er webbläsare, men vänligen observera att om ni gör detta kan det hända att ni inte har möjlighet att använda webbsidans funktionalitet fullt ut. Genom att använda denna webbsida, samtycker ni till att Google behandlar era personuppgifter på det sätt och för de syften som beskrivs ovan.”