01 March 2009

Dagbok från MLA:s konferens. Tisdag


Tisdag 17 februari lämnade jag en annan "windy city", nämligen Göteborg, för att ta mig över Atlanten. Den billigaste resan jag hittat gick via München och därifrån tog flygresan tio timmar. Jag hade förmånen att få bo hos goda vänner i Chicago och skulle, enligt överenskommelse, först ta tåget från flygplatsen O'Hare, en av världens största, in till staden och därefter ta taxi. Problemet började när jag insåg att tåget inte stannade vid någon slags centralstation utan gjorde flera stopp i Chicago för att sedan fortsätta långt söder om staden. Jag klev därför av vid en station, som verkade lämplig. När jag sedan, likt en mullvad, stack upp huvudet från underjorden hade jag verkligen ingen aning om var jag befann mig. Mitt första misstag var att rådfråga en person på stationen och förklara att jag ville ta taxi till min destination Hyde Park. "You don't want to take a taxi you want to take the tram" svarade mannen bestämt. Jag var väldigt trött så jag orkade inte tänka själv utan traskade vidare i den riktning han pekade. När jag sedan skulle köpa biljett försäkrade man mig om att "You don't want to take a tram. You want to take the bus." Bäst att göra som de säger, tänkte jag. När jag sedan såg en buss med skylten "Hyde Park" blev jag mycket lättad och hoppade på den utan att bry mig om att det var fel nummer... Nåväl, busschauffören och jag kom fram till att jag skulle kliva av vid en särskild station för att där haffa en taxi. Jag tyckte att vi hade åkt en evighet när han slutligen släppte av mig. Det fanns inte en taxi så långt ögat nådde så jag började istället promenera. Enligt uppgift skulle det bara ta en kvart. Efter att jag gått en kvart upplyste mig några vänliga fotgängare om att det bara var tjugofem minuters promenadväg kvar. Jag började känna mig lite lätt desperat - i synnerhet som kvarteren verkade skumma. Och jag befann mig ju i gangsterstaden Chicago med hela reskassan i en påse på magen. Slutligen kom jag dock fram - den koppen te smakade bra! Jag fick sedan veta att området Hyde Park är ett etniskt mycket sammansatt området. Där ligger det framstående University of Chicago. Enligt min värdinna brukar studenterna utrustas med visselpipa för den händelse något skulle hända! Campus var faktiskt mycket trevligt. Ett av husen tillhörde Barak Obama, men han var inte hemma.

No comments:

“Denna webbsida använder Google Analytics, en webbanalystjänst som tillhandahålls av Google, Inc. (”Google”). Google Analytics använder “cookies”, dvs textfiler som placeras i er dator för att kunna analysera hur användare använder webbsidan. Informationen som genereras av sådan cookie genom er användning av webbsidan (inklusive er IP-adress) kommer att vidarebefordras till och lagras av Google på servrar i U.S.A. Google kommer att använda denna information i syfte att utvärdera er användning av webbsidan, sammanställa rapporter av aktiviteter på webbsidan för den som innehar webbsidan och tillhandahålla andra tjänster i samband med aktiviteter på webbsidan och användning av Internet. Google kan också överföra denna information till tredje parter om det krävs enligt lag, eller i de fall en tredje part behandlar informationen för Googles räkning. Google kommer inte att koppla samman er IP-adress med annan data som Google innehar. Ni kan neka användningen av cookies genom att välja vissa inställningar på er webbläsare, men vänligen observera att om ni gör detta kan det hända att ni inte har möjlighet att använda webbsidans funktionalitet fullt ut. Genom att använda denna webbsida, samtycker ni till att Google behandlar era personuppgifter på det sätt och för de syften som beskrivs ovan.”